۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۵

سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد

سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد

وزارت خارجه آلمان، سفیر آمریکا را برای توضیح در مورد اقدام سازمان جاسوسی کشورش در شنود مکالمات تلفنی "آنگلا مرکل" فراخواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتشار اخبار مربوط به جاسوسی آمریکایی ها از گوشی همراه صدراعظم آلمان سبب واکنش برلین شد. بر این اساس دولت فدرال آلمان امروز پنج شنبه "جان بی. امرسون" را برای ادای توضیح در این خصوص فراخوانده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اعلام این خبر گفت قرار است سفیر آمریکا امروز بعدازظهر با وزیرخارجه این کشور دیدار کند. به گفته وی "گیدو وستروله" در این دیدار موضع رسمی برلین را در ارتباط با اقدام تنش زای واشنگتن اعلام می کند.

به تازگی سخنگوی صدراعظم آلمان گفته است برلین اطلاعاتی به دست آورده که نشان می دهد مکالمات شخصی مرکل توسط سازمان جاسوسی آمریکا مورد شنود قرار گرفته است. اقدام دولت آلمان در حالی انجام می شود که "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی به مرکل اطمینان داده ارتباطات تلفنی وی مورد شنود قرار نمی گیرد.

در همین حال "توماس اوپرمان" رئیس کمیته کنترل پارلمان آلمان از تشکیل نشست ویژه این کمیته برای بررسی این موضوع خبر داده است. به گفته اوپرمان، کسی که از صدراعظم جاسوسی کند، از شهروندان نیز جاسوسی می کند. گفتنی است کمیته کنترل بوندستاگ مسئول رسیدگی و کنترل فعالیت های سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی در آلمان است. 

کد خبر 2161691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha